Tuesday, May 5, 2009

Item kedua terpenting


And now aku nak cerita pasal bende ke2 yan terpenting untuk menjadikan cpu. Iaitu Motherboard. dalam pemilihan motherboard ni ada beberapa kriteria yang korang perlu fikirkan dan masih perlu ingat ttg tujuan ko nak build pc tu. kalau setakat pc yang biasa biasa je ( guna utk word processing, dengar lagu dan tgk dvd) boleh la korang gunakan cap ayam( istilah bagi motherboard murah) janji ngam dengan socket cpu dan ada semua bende dah kat dalam tu ( vga,sound,network ) tapi kat sini aku nak ceritakan detail skit bagi yang nak rasa perfomance pc...untuk tujuan video editing,music editing or nak edit gambar dan guna software berat berat macam photoshop,office 07,pinnacle atau korang nak layan window vista yang cantik aku nasihatkan korang cari board yang power skit, bus dia kena la power ( bus saluran penghantaran maklumat dari cpu ke alatan lain..penting sebab kalau bus besar dia makin cepat hantar maklumat) then tgk kepada function lain..ram slot ( support ram jenis apa) hard disk sata slot..kalau boleh cari la motherboard "kosong" sebab senang power tak lari. Motherboard ni banyak jenis..ada biostar,gigabyte,asus dan macam macam lagi ( bukan aku kata board lain tak bagus cuma level confident aku lebih senang dengan intel..contoh board intel...dia ada gred yang tersendiri...contohnya essential, classic, media, x treme dan banyak lagi gred aku pernah guna dg31pr, dp35 ( media series ) atau dalam ertikata sebenar makin tinggi gred dia makin power la power korang akan dapat dan makin banyak la duit yang perlu dilaburkan. so tepuk dada tanya la selera.

No comments:

Post a Comment