Tuesday, May 5, 2009

Episod Pengenalan

so ni dah kira kali ketiga aku dok edit edit dalam blog nih...rasa mcm dah boring tapi takpe la...selain dari expose family aku..aku ada jugak tujuan lain..antara lain nak sama sama share sedikit sebanyak ilmu yang ada pada aku ttg komputer.dan kat sini aku cuba pakai bahasa yang paling mudah untuk difahami dan tak perlu la aku pakai bahasa or term yang heavy or memde mende yang korang tak perlu tau macam north bridge, south bridge,cache, speed bus,nanosecond dan semua bende yang karut tu coz pada aku tujuan dan cara ko operate pc tu lagi penting ko belajo dari korang ambik tau pasal engeneering structure ok...kalau tak paham jugak takyah la berangan nak pakai pc. So bab pertama pasal hardware pc...sebenarnya pc tu banyak jenis dan kegunaan dan perfomance dia jugak mempengaruhi harga pc yang bakal di beli tu. sebenarnya aku dah naik muak dengan pertanyaan dan soalan apsal aku jual pc mahal skit tp kalau beli kat kedai cina murah?? kadang kadang aku rasa macma nak giveup dengan soalan soalan mcm tu...tp apa nak buat life must go on. ok la aku nak explain pasal pc ni yang mana menentukan perfomance ok... bende utama dalam pc ni ada 5 perkara...1st cpu ( kira macam otak la tempat proses data. Dalam dunia ni ada 2 jenis cpu yang utama iaitu intel dan amd. keburukan dan kebaikan - intel kebaikannya ngam dengan banyak jenis perisian atau software dan tak payah nak susah susah guna patch dan yang teramat penting lagi adalah dapat pakai motherboard intel hehehe baru la smooth pc tu takde sangkut. AMD pulak problemnya byk masalah dengan perisian dan selalunya cepat panas sebab tu la kebanyakan kat opis cpu dia intel. walaubagaimanapun if korang beli pc tu semata nak main game or nak belasah grafik dan waktu penggunaan yang tak lama mungkin la korang boleh cuba belasah cpu amd. walaupun pilihan aku tetap kepada cpu intel. dari segi harga intel ni cipan skit mahal tu...1/2 harga amd..biasa la semua org tau intel kan...jadi demand la. Macam aku jugak aku punya pc 1st dalam idup masa aku tingkatan 3..masa tu mak aku yang belikan pc.... cpunya amd k62450 pehhhhh masa tu aku tak tau nak demand lagi sebab baru je kenal jadi main belasah la..setahun kemudian burn pc tu...waaa.....dan aku terus bertukar kepada intel...celeron..pentium 3 1gbmhz, pentium 4 1.6, pentium duo core 2.4, hingga la ari ni Core 2 duo 2.4...dan aku terus melupakan AMD kerana masih terasa akan siksanya dan telah terpengaruh dengan intel. sedikit hasutan..percayalah korang takan menyesal laburkan duit utk intel punya produk.

No comments:

Post a Comment