Wednesday, May 20, 2009

komputer...oh komputer

Tak sedar rupanya dah sampai ke penghujung bab asas komponen komputer ni. tapi apa apa pun apa yang aku note kan dalam teks aku ni mungkin berubah mengikut kehendak dan teknologi semasa. mengikut pasaran dan kehendak perniagaan. kalau korang nak tanya lebih detail ttg hardware or ada bab bab yang tak paham boleh la email kat aku syaf.dxs@streamyx.com dan insyallah aku akan cuba bantu dengan pengetahuan dan pengalaman yang ada pada aku...bukan apa aku dah bosan org kita kena tipu memanjang dek bangsa bangsa lain..dari korang bagi duit tersepak kat bangsa lain baiklah korang sedekahkan ke masjid ke, anak yatim ke..wakaf ke...lebih baik la kan.Dan kat sini jugak aku nak say thanks alot pada kawan kawan yang sealiran dengan aku..group tech yang tak bertauliah...din phim,syafik it muip, deeva telekom, kamal network,dan dikesempatan ni jugak aku nak ucapkan terima kasih setingginya pada Puan Ema http://ima-shhs.blogspot.com/ yang mengajar aku buat blog nih...thanks sebab bukak ati aku utk seme bende bende macam nih err....dakwah!! ok la rasanya dah cukup barang dan item yang penting korang dah kumpulkan. rasanya dah boleh mula la membina pc tu. cuma kat sini ada beberapa bende yang korang kena gunakan utk langkah "setup" window tu...macam kena cari la dvdrw or cdrom...( bende ni dah murah kat pasaran dalam RM100 kebawah ) jadinya bila dah cukup alatan tu..boleh la mulakan dengan format utk masukkan window dalam komputer tu. window ni adalah sistem asas yang perlu ada kiranya macam roh la pada komputer ni. hardware tu kira cam jasad la. Window ni pulak macam macam jenis yang ada..ada win95,win98,winME, win2000(NT) winXP,winVista dan yang terbaru WIN7 ( masih dalam trial hingga bulan 8 tahun 2009 ) tp kat sini win yang ramai orang guna adalah window XP so takyah la dirisaukan pada version lain tu. Anggaplah just info aje. Sure ada yang tanya ngape tak guna winVista kan...Vista ni ok cantik grafiknya dan window command yang ada agak advance...cuma utk menjanakan window Vista ni pc korang tu perlulah power kalau tidak ianya akan jadi lembab dan tak seronok diguna. So till this time aku prefer window XP.

No comments:

Post a Comment